Aquila.pl / Debata hotelowa RNW „Łóżkowy problem”

Debata hotelowa RNW „Łóżkowy problem”

W czwartek 8 stycznia odbyła się kolejna debata Miesięcznika Rynku Nieruchomości RNW poświęcona aktualnym problemom rynku nieruchomości. Tym razem dyskutowano o rynku hotelowym, głównie w kontekście spowolnienia gospodarki i wpływie tej sytuacji na przygotowania do Euro 2012.

 

Marcin Górzyński

Aquila Park

„Rok 2008 był dla nas przełomowy i otworzył wiele nowych możliwości rozwoju naszej działalności, którą obecnie chcemy rozszerzyć o działania konsultingowe i doradcze w zakresie budowy hoteli oraz usługi zarządzania hotelami.

W ubiegłym roku rozpoczął funkcjonowanie hotel Holiday Inn w Józefowie, którego jesteśmy inwestorem i który zarządzany jest przez jedną z naszych spółek na licencji InterContinental Hotels Group (IHG) - właściciela marki Holiday Inn.

Jesteśmy zadowoleni z tego, że nasza pierwsza inwestycja w ciągu pierwszego roku funkcjonowania osiągnęła wyższy niż planowaliśmy przychód oraz zysk. Byliśmy również laureatami kilku prestiżowych polskich i międzynarodowych nagród oraz wyróżnień. Reasumując, rok ubiegły był dla nas udany. 

 

Branża hotelowa odczuła pierwsze efekty credit crunch w IV kwartale 2008 roku. Koniec roku przyniósł ze sobą dodatkowe obawy co do przyszłości polskiej gospodarki jak również pogorszył nastroje w branży. Prognozujemy, że spowolnienie gospodarcze planowane na 2009 rok, może w pewnym stopniu zmniejszyć przychody polskich hoteli. Szczególnie dotknie to obiekty hotelowe w gorszych lokalizacjach, niesieciowe (niemarkowe) i o niższym standardzie usług. Generalnie należy spodziewać się średniego, a w niektórych przypadkach istotnego, obniżenia stawek wynajmu pokoi hotelowych w okresie I i II kwartału 2009.

W III kwartale 2009 roku powinny pojawić się pierwsze oznaki powolnego wzrostu obłożenia hoteli, a w konsekwencji wzrostu średniej ceny za pokój. Jednak prawdopodobnie dopiero druga połowa 2010 roku przyniesie znaczący wzrost tych wskaźników. 

W średnim i długim okresie czasu perspektywy rozwoju branży są naszym zdaniem obiecujące.

 

Euro 2012 jest bardzo ważnym dla Polski zintegrowanym działaniem inwestycyjno-promocyjnym, które naszym zdaniem przyniesie bardzo wymierne korzyści dla rozpropagowania naszego kraju w Europie oraz stanie się przyczynkiem do znaczącej poprawy infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniczej jak również hotelowej.

Oczywiście proces „modernizacji" Polski nie może zakładać, że jedynym jej powodem są przygotowania Polski do Euro 2012 - imprezy, która trwać będzie ok. 6 tygodni. Dlatego wszystkie inwestycje hotelowe muszą zakładać długoletni okres zwrotu z zainwestowanego kapitału i tak też powinny być planowane".

Copyright © 2008 AQUILA GROUP Wszelkie prawa zastrzeżone. Projekt i wykonanie: SEENET